Groep 7
Welkom bij de klassenpagina van groep 7, de Cheeta's
Wat leuk dat je komt rond snuffelen op onze klassenpagina!
Wat leren we dit schooljaar bij de verschillende vakken?
Rekenen
Natuurlijk gaan we in groep 7 verder waar de kinderen in groep 6 gebleven zijn. Wat (deels) nieuw is dit jaar is rekenen met kommagetallen, breuken en procenten. Het rekenen met een verhoudingstabel zal vaak worden geoefend om moeilijke sommen beter uit te kunnen rekenen.
Taal
Er wordt 4x per week gewerkt met de methode Staal. Tijdens de taallessen komen verschillende onderdelen aan bod: woordenschat, schrijven, spreken en luisteren en taalbeschouwing. De kinderen werken gedurende een thema toe naar een eindproduct. De lessen zijn zo opgebouwd dat de woorden die aangeboden worden tijdens de woordenschatlessen, terugkomen in het eindproduct.
Technisch lezen
Vrijwel iedere ochtend starten we met 20 minuten stillezen. Leesboeken, informatieboeken, doe boeken, strips.. alles komt voorbij. Iedere vrijdag mogen de kinderen 'lekker lezen'. Ze kiezen hiervoor een lekker plekje uit om te lezen. Sta er dus niet raar van te kijken als je een kind liggend op zijn tafel een boek ziet lezen!
Begrijpend lezen
Twee keer per week staat begrijpend lezen op het programma. Hiervoor benutten we onder andere teksten van de taalmethode, maar ook andere vakken, zoals wereldoriëntatie. Tijdens de lessen oefenen we de strategieën en vaardigheden om een tekst te begrijpen. De kinderen gaan met een leesdoel aan de slag en passen de vaardigheden toe om antwoord te krijgen op het leesdoel. Hiervoor maken we gebruik van tekstsnappers.
Spelling
We werken met de methode Staal Spelling. Met behulp van grappige filmpjes leren de ‘staalmaatjes’ ons nieuwe spellingregels. Deze regels passen we vervolgens toe tijdens dictees en opdrachten in het werkboek. Ook besteden we aandacht aan grammatica. Zo leren we hoe zinnen zijn opgebouwd en het toepassen van de juiste werkwoordspelling.
Wereldoriëntatie
Van de Middeleeuwen, tot vulkanen, topografie van Zuid-Amerika tot het leven op aarde. Allerlei onderwerpen komen aan bod tijdens onze wereldoriëntatie-lessen. Waar mogelijk gaan de kinderen zelf ontdekkend aan de slag. Hier worden dan vaak bronnenboeken en het internet voor ingezet. Ook leren de kinderen bij dit soort lessen om goed samen te werken en maken gebruik van hun digitale vaardigheden.
Engels
Iedere acht weken wordt er een nieuw Engels liedje aangeboden. Vanuit dit lied gaan we allerlei oefeningen doen; karaoke zingen, gesprekjes voeren, luisteren naar fragmenten en woordjes leren. De kinderen uit groep 7 spreken al een aardig woordje Engels. Dat komt vast door de Engelse films, series en games.. Vanaf groep 7 worden er ook Engelse toetsen gemaakt.
Weektaak
De leerlingen werken 4x per week aan de weektaak. Bij de start van de weektaak maken de kinderen zelf een planning van de te maken taken. Ze schatten in hoe lang ze denken er over te doen. Dit doen ze geheel zelfstandig. Op deze momenten heeft de leerkracht tijd om (groepjes) kinderen extra hulp te bieden, extra herhaling voor als iets nog lastig was, of juist verrijking als kinderen uitdaging nodig hebben.
Schrijven
In groep 7 gaan de kinderen steeds meer een eigen handschrift ontwikkelen. Sommige kinderen kunnen al keurig netjes met blokletters schrijven. Dat wordt ook geoefend tijdens de schrijflessen. Natuurlijk krijgt ook het verbonden schrift nog aandacht. Op de helft van het schooljaar wordt gekeken of er kinderen zijn die niet meer aan elkaar hoeven te schrijven.
Gym
Het hoofddoel van gym is dat iedereen plezier beleeft tijdens de gymles. Natuurlijk komen er allerlei verschillende leerlijnen aan bod; springen, klimmen, mikken etc. Dat wordt d.m.v. verschillende hoeken geoefend. Ook hebben we regelmatig klassikale lessen. Tijdens deze lessen staat er een sport centraal. Bijvoorbeeld hockey, badminton of judo. De kinderen gymmen twee keer per week, waarvan 1 les door de vakdocent wordt gegeven.
Kunst en Cultuur
Bijna wekelijks heeft de groep les van een vakleerkracht. In deze lessen worden muziek (o.a. zang, ritmes, basiskennis), drama (o.a. podiumvaardigheden) en beeldende vorming (waarbij het proces net zo belangrijk is als het product) afgewisseld.
Projecten
* Lentekriebels: in het voorjaar staat het project 'lentekriebels' een week centraal. De kinderen krijgen dan seksuele voorlichting.
Voor u als ouder(s) / verzorger(s) is het volgende nog belangrijk om te weten over groep 7
* Om kinderen voor te bereiden op het huiswerk van de middelbare school starten we daar in groep 7 mee. Iedere week krijgen ze twee werkbladen mee om thuis te maken.
* Voor de herfstvakantie beginnen de kinderen met het maken van een werkstuk. Dit gebeurt vooral thuis. Natuurlijk mogen ze op school altijd om hulp vragen.
* Spreekbeurten komen later in het jaar aan bod. Meestal rond de meivakantie.
* Ook doen we in deze groep mee aan de voorleeskampioenschappen. Kinderen die het leuk vinden bereiden een fragment uit een boek voor en laten deze tijdens de voorrondes horen. Degene die de beste beoordeling krijgt van groep 7 en 8 mag naar de Oirschotse kampioenschappen in de Enck.
*We proberen de kinderen steeds meer zelf verantwoordelijk te maken voor dagelijkse dingen; zelf aan je gymtas denken, je werkplek opgeruimd houden, werk van school mee naar huis nemen etc. Ook leren de kinderen dat ze mede verantwoordelijk zijn voor hun leerproces. Ze mogen zelf aangeven wanneer ze dingen niet begrijpen en of ze graag extra hulp willen krijgen. Natuurlijk houden de leerkrachten dit ook mee in de gaten hoor. Zelf initiatief tonen hoort ook bij verantwoordelijkheid.
* Kamp: groep 7 gaat drie dagen op kamp en blijft twee nachten slapen. We gaan op de fiets heen en terug. Dat is altijd erg gezellig en spannend.
* In april/mei/juni vindt altijd het verkeersexamen plaats. Eerst maken kinderen een theoretisch examen in de klas, later gaan zij het toepassen in de praktijk. Ze fietsen hiervoor een route door Oirschot, die uiteraard eerst geoefend mag worden.
* Aan het einde van het schooljaar geven we de kinderen een voorlopig schooladvies voor de middelbare.