Openingen en vieringen
Onze projecten worden ingeleid door een opening in onze gemeenschappelijke ruimte. Enkele leerkrachten voeren een act op, waar alle kinderen samen naar kijken. In de groepen 1 en 2 worden de groeiprojecten gestart met een introductie door de leerkrachten. De Kinderboekenweek is een voorbeeld van zo'n schoolbreed project. We sluiten dit af met een inloopavond voor ouders, zodat ze kunnen zien hoe alle kinderen aan een bepaald thema hebben gewerkt.
Iedere groep komt meerdere vrijdagmiddagen per jaar aan de beurt voor een viering. Van ongeveer 5 groepen zijn kinderen en teamleden van 13.45 uur tot 14.45 uur bijeen in de gemeenschapsruimte. Elke groep krijgt tijd om een presentatie te verzorgen. Zij laten zien waarmee zij de afgelopen tijd in de groep bezig zijn geweest. In de presentatie zit veel variatie: muziek, toneel, dans, interview, poppenspel, boekbespreking, zang enz. Jaarlijks wordt er een schema opgesteld zodat iedere groep tijdig weet wanneer ze aan de beurt zijn om zich te presenteren. Ouders worden hierbij uitgenodigd. In de nieuwsbrief wordt de viering aangekondigd en wordt vermeld welke groepen die week aan de beurt zijn. Naast deze vieringen zijn er ook een aantal jaarlijkse vieringen: de talentenjacht, waarin kinderen de gelegenheid krijgen een podium act op te voeren: dans, toneel, playback of een ander variéténummer.
De bijzondere vieringen rond Sinterklaas, Kerst en Carnaval, de schoolverlatersviering; de afscheidsmusical.
Creatieve vorming
Muziek, dans, drama, tekenen, handenarbeid, techniek en multimedia komen aan bod tijdens creatieve middagen en
in speciale lessen. Dit kan zijn als onderdeel van een thema of als het leren van een nieuwe vaardigheid. Soms met schitterende eindresultaten die mee naar huis komen of die aan de muren of bij een viering op school terug te vinden zijn. Soms een ervaring; zonder eindproduct of een direct resultaat.
Er is een vakdocent beeldende vorming. De groepen 3 t/m 8 krijgen wekelijks les gericht op handvaardigheid en tekenen. Op deze manier wordt er gewerkt met een doorgaande lijn en komen diverse technieken aan bod.
Ieder schooljaar wordt er aandacht besteed aan de drie landelijk gestelde kerndoelen (Zie Kerndoelen hieronder). Dit schooljaar ligt een grote focus op kerndoel 56: het verwerven van kennis over en waardering krijgen voor aspecten van cultureel erfgoed. In samenwerking met de gemeente Oirschot krijgt dit vorm in de school.
Kerndoelen kunstzinnige oriëntatie
De kerndoelen voor het leergebied kunstzinnige oriëntatie zijn geformuleerd als globale streefdoelen voor de inrichting van het aanbod, zonder aanduiding van te realiseren beheersingsniveaus. Binnen de leerlijnen voor kunstzinnige oriëntatie zijn deze kerndoelen onderling aan elkaar gerelateerd en nauw met elkaar verbonden.
De kerndoelen schetsen de contouren van het aanbod en scholen kunnen daarbinnen eigen accenten leggen, passend bij lokale wensen en behoeften. Er is hier in principe veel ruimte voor eigen invullingen. De drie kerndoelen voor het leergebied kunstzinnige oriëntatie zijn: