Groep 4

Welkom bij de klassenpagina van groep 4, de Kangoeroes en Koala’s
 
Wat leuk dat je komt kijken hoe een dag in groep 4 eruit ziet.   
Bij binnenkomst kunnen we aan de hand van dagritmekaarten zien wat er die dag op het lesprogramma staat.
 
Wat leren we dit schooljaar bij de verschillende vakken?   
 
Rekenen:   
We leren rekenen tot de 100, leren klokkijken, rekenen met euro’s en briefjes tot 100, meten met een liniaal en nog veel meer. We werken in werkboeken, rekenen met materialen en maken opdrachten op de chromebook. Ongeveer halverwege het schooljaar werken we hard aan ons tafeldiploma. We proberen de tafels uit ons hoofd te leren.
 
Technisch lezen:   
Lezen is belangrijk in groep 4. We doen dat dan ook elke dag. We werken met de methode Karakter en we lezen in een leesboek dat we zelf kiezen. Daarnaast lezen we ook twee keer per week in duo’s. Onze ouders begeleiden ons daarbij. In de tweede helft van het jaar houden we een boekbespreking over ons favoriete boek.   
 
Begrijpend luisteren en lezen:   
Tot aan de kerstvakantie werken we met begrijpend luisteren aan de hand van handpoppen. Iedere handpop leert ons iets over een begrijpend luisterstrategie. We denken bijvoorbeeld vooruit, stellen kritische vragen en trappen op de rem als we iets niet begrijpen. Na de kerstvakantie maken we de overstap naar begrijpend lezen. Aan de hand van dezelfde strategieën lezen we nu zelf de teksten. We kiezen hiervoor teksten die aansluiten bij ons leesniveau en het thema van taal.
 
Taal:   
We werken met de methode Staal Taal. Elk thema beginnen we met de ‘Grej van Staal’. Thuis proberen we het antwoord te vinden op het raadsel. Binnen het thema leren we veel nieuwe woorden. Uiteindelijk werken we naar een eindproduct, welke we op een leuke manier aan elkaar presenteren.

Spelling:   
We werken met de methode Staal Spelling. Met behulp van grappige filmpjes leren de ‘staalmaatjes’ ons nieuwe spellingregels. Deze regels passen we vervolgens toe tijdens dictees en opdrachten in het werkboek. Ook besteden we aandacht aan grammatica. Zo leren we hoe zinnen zijn opgebouwd en wat bijvoorbeeld werkwoorden en zelfstandige naamwoorden zijn.

Weektaak:    
Iedere week krijgen we een weektaak waar vier taken op staan. We plannen in welke volgorde we aan onze taken werken. Sommige taken moeten we zelfstandig maken en bij sommige taken krijgen we hulp van de leerkracht. Iedere week stellen we een persoonlijk doel op, bijvoorbeeld: ‘Ik werk netjes’. Aan het eind van de week bespreken we de weektaak en evalueren we ons persoonlijke doel
 
Schrijven:
We leren dit jaar het schrijven van hoofdletters. Na de kerst krijgen we onze eerste schrijfpen.
 
Gym:   
We gymmen één keer in de week. De ene helft van het schooljaar krijgen we gym van onze eigen leerkracht. De andere helft van het schooljaar wordt de gymles verzorgd door onze vakdocent juf Jennemieke. Daarnaast komt gedurende de week bewegend leren veel terug in de klas en op het schoolplein.
 
Beeldende vorming:   
Eén keer in de week hebben we beeldende vorming van vakdocent juf Lotte. Er worden dan mooie creaties gemaakt op zowel het platte- als driedimensionale vlak. Het proces is daarbij zeker zo belangrijk als het product.
 
Muziek:     
Eén keer in de week krijgen we muziekles van vakdocent juf Rini. Zij leert ons leuke liedjes, maar bereidt ons ook voor op het muziekexamen in groep 5. We krijgen dan ons AMV diploma. 
 
Wereldoriëntatie:  
Gemiddeld één keer per week werken we aan onderwerpen rondom thema’s van wereldoriëntatie. We gaan op reis naar verschillende planeten, leren over verschillende culturen en gaan terug naar de tijd van de dinosaurussen.   
 
Projecten:   
* We gaan jaarlijks met de hele school op kamp. We blijven nog niet slapen, maar zijn wel twee hele dagen op het kamp en doe mee met allerlei leuke spellen.
* Vroeg in het jaar zijn we bezig met het grote Schoolproject. We doen allerlei activiteiten rondom het thema van de Kinderboekenweek. Vlak voor de herfstvakantie laten we tijdens een inloopavond zien wat we geleerd en gemaakt hebben.
*Een paar keer per jaar schrijven wij ons in voor kreami. We mogen dan kiezen bij welke activiteit we aansluiten op vrijdagmiddag. Alle kinderen van groep 3 tot en met 8 werken dan door elkaar in kleine groepen aan een creatieve activiteit.  
*Ook sluiten we enkele vrijdagmiddagen aan bij de viering. We zitten dan met een paar andere groepen in het Vossenhol. We presenteren aan elkaar een optreden. Deze hebben van te voren in de klas bedacht en geoefend. Onze ouders mogen ook komen kijken. 
* Tijdens het lentekriebels-project leren we over de verschillen tussen jongens en meisjes .